...

Podnebna kavarna v Novem mestu: Varčevanje z energijo v gospodinjstvih

Karavana podnebne kavarne se je na svoji poti ustavila v Novem mestu, kjer je v atriju knjižnice Mirana Jarca beseda tekla o načinih varčevanja z energijo v gospodinjstvih.

V sproščenem kavarniškem vzdušju smo s prisotnimi razpravljali o tem, kako lahko kot posamezniki z ukrepi v domačem okolju prihranimo in prispevamo k blaženju podnebnih sprememb. Za strokovni del dogodka so poskrbeli Pia Primec (podsekretarka na Direktoratu za trajnostno mobilnost in prometno politiko, MZI), Davor Rašić (podsekretar na Direktoratu za energijo, v sektorju za rabo energije, MZI), oba z ministrstva za infrastrukturo, in Marjeta Zupančič, neodvisna strokovnjakinja in energetska svetovalka mreže Ensvet ter vodja pisarne Ensvet v Novem mestu in Trebnjem. Z različnih zornih kotov so osvetlili ukrepe učinkovite rabe energije, in sicer na področju trajnostne mobilnosti, energetske učinkovitosti in načinov varčevanja z energijo v stanovanjskih objektih.

Sogovorniki so pojasnili pomen takoj izvedljivih ukrepov, s katerimi lahko prihranimo v družinskem proračunu. Davor Rašićje kot enega pomembnejših ukrepov poudaril pomembnost uporabe pomivalnega stroja, ki v primerjavi z ročnim pomivanjem posode porabi manj tople vode. Dodal je tudi, da lahko veliko energije za pogrevanje hrane in vretje vode privarčujemo z uporabo mikrovalovne pečice in grelnika vode namesto štedilnika.

Občutno lahko prihranimo tudi na področju trajnostne mobilnosti, ki po podatkih SURS obsega 17 % stroškov v družinskem proračunu. Pia Primec je velik pomen pripisala ukrepom, kot so uporaba javnega prevoza, kolesarjenje in hoja, zmanjšanje hitrosti na avtocesti s 130 na 100 km/h, zanemariti pa ne gre tudi količine prtljage v ali na avtomobilu, ki prav tako prispeva k večji porabi goriva. Prisotni so med razpravo opozorili na manj učinkovit javni prevoz zunaj večjih mest in se spomnili na nekoč običajne delavske avtobuse, Primec pa je v odgovor kot eno izmed rešitev trajnostnega načina prevoza na delo omenila sopotništvo ter poudarila, da je v Sloveniji veliko prizadevanj namenjenih razvoju učinkovitejšega javnega prevoza. Med prisotnimi smo tudi preverili, koliko jih pozna evropski teden mobilnosti, in večina jih je z dvignjeno roko potrdila, da so dejavnosti evropskega tedna mobilnosti široko prepoznavne.

Veliko pozornosti je pritegnilo področje energetske prenove stavb. Marjeta Zupančič je kot enega prvih ukrepov prenove svetovala menjavo oziroma popravilo dotrajanih oken, ki mu mora pogosto slediti ustrezen prezračevalni sistem. Poudarila je energetsko učinkovitost prezračevanja z vračanjem toplote odpadnega zraka (rekuperacija), ki je med prisotnimi poželo veliko zanimanja in vodilo v poglobljeno razpravo.

Po končani razpravi so si obiskovalci podnebne kavarne z veseljem postregli s kavo iz zadruge Buna in čokoladnimi piškoti, narejenimi iz čokolade iz pravične trgovine. Z veliko vneme so vrteli podnebno kolo sreče in uspešno odgovarjali na vprašanja o podnebnih spremembah. Knjižnični prostor je bil okrašen z ilustracijami vrtčevskih otrok, ki so nastale v sklopu letošnjega evropskega tedna mobilnosti, kar je lepo simbolno zaokrožilo dogodek.

Utrinke z dogodka si oglejte v galeriji.

Naslednja podnebna kavarna bo 14. decembra v knjižnici Domžale.

Foto: Jaka Šuln

Oglej si še ostale objave

Novica
09/10/24

Ste v času Evropskega tedna mobilnosti v vaši občini organizirali vrsto aktivnosti? Prijavite se lahko za nagrado European Mobility Week ali Mobility action in postanete dober zgled občinam po Evropi […]

e-novice in obvestila

Če želite tudi sami postati bolj okoljsko ozaveščeni, se prijavite na naše e-novice, kjer bomo z vami vsak mesec delili nasvete na področju zmanjševanje svojega ogljičnega odtisa.
Projekt LIFE IP CARE4CLIMATE (LIFE17 IPC/SI/000007) je integralni projekt, sofinanciran s sredstvi evropskega programa LIFE, sredstvi Sklada za podnebne spremembe in sredstvi partnerjev projekta. Za izražena mnenja in informacije na spletni strani odgovarja samo avtor (ali avtorji) in se zato ta ne morejo šteti za uradno stališče Evropske komisije.